Lise Egholm - Skoleleder med kant

Af Pernille Sonne

Lise Egholm blev uddannet fra Blaagaard Seminarium i 1971. Derefter arbejdede hun som lærer ved Alsgade Skole og Lykkebo Skole i København. I årene 1991-95 var hun viceinspektør ved Hellig Kors Skole (nu Blaagaard Skole). Herefter blev hun leder af Rådmandsgades Skole på Nørrebro, en skole med stor etnisk blanding blandt lærere og elever. Denne post bestred hun til sin pensionering i 2013.

Hun lagde en meget tydelig pædagogisk linje, hvor der ikke kun blev stillet krav til lærere og elever, men også til elevernes forældre om engagement i skole-hjem-samarbejdet. Hun har som leder vendt skolens ry fra socialt belastet til succes. I 2011 fik hun Ledernes Hovedorganisations pris som ”Årets Leder”.

Egholm har mange gange været i medierne med markante holdninger til spørgsmål om integration, religion og pædagogik. Hun er kendt for at sige, at man må tro på en kaffekande og bede til den hver aften, hvis man vil. Men man må ikke drille ham, der beder til kaffekanden. Hun har udgivet bøgerne ”Min blå sofa” og ”Fordi du skal” om sine pædagogiske holdninger og arbejdet på Rådmandsgade Skole.

Lise Egholm stillede som markant skoleleder krav til lærere, elever og forældre og satte integration og skolegang på den offentlige dagsorden.