Del din hverdag i en coronatid

Under overskriften ’Dage med Corona’ opfordrer Nationalmuseet sammen med en række samarbejdspartnere nu alle danskere til at dele deres personlige hverdagsberetninger fra en coronatid.

Anskuelsesbillede fra serien Fredsbjerg plancher. Kunstner: Leo Fredsbjerg-Pedersen.

I disse tider oplever vi alle store forandringer i hverdagen. Skolelærere over hele landet fjernunderviser deres elever, for skolerne holder lukket. Børnefamilier jonglerer mellem arbejde, børnepasning og hjemmeundervisning på samme tid. Begivenheder – både store og små – må aflyses. Vi kan ikke mødes med vores venner, som vi plejer, for vi skal alle holde afstand til hinanden. Vi står kort fortalt midt i en ekstraordinær historisk situation.

Denne historiske situation vil Nationalmuseet sammen med en række samarbejdspartnere – herunder Aarhus Universitet og Dansk Folkemindesamling ved Det Kgl. Bibliotek – gerne dokumentere til eftertiden. Derfor søsætter de nu den landsdækkende indsamlingskampagne ’Dage med Corona’, hvor alle danskere opfordres til at besvare et spørgeskema og berette detaljeret om, hvad de gør, hvor de arbejder, hvordan får de tiden til at gå, og hvad de tænker om det hele.

Nationalmuseet og samarbejdspartnerne lægger vægt på, at man kan lade sig inspirere af temaer, spørgsmål og stikord – eller skriv frit, som man vil – og gerne over flere dage. Fra midten af april kan man uploade besvarelser, billeder og film, men allerede nu kan man se spørgeskemaet og begynde at skrive sine svar ned.

Børn opfordres også til at dele deres tanker og oplevelser

Folkene bag undersøgelsen vil meget gerne vide, hvordan det er at være barn i en coronatid. Hvad bruger du din dag på? Hvordan er det at være sammen med familien hele dagen? Det er et par af de spørgsmål, som alle landets børn opfordres til at svare på.

Hvad skal undersøgelsen bruges til?

Undersøgelsen giver et øjebliksbillede af, hvad der sker i Danmark netop nu, og du kan være med. Med din fortælling er du med til at tegne det billede. Befolkningens vidnesbyrd gemmes til eftertiden, så man i fremtiden kan bruge vores erfaringer. I nærmere fremtid vil besvarelserne indgå i forskningsprojekter, der undersøger hverdagene med corona, sundhed, sygdom, samfundsmobilisering, sociale fællesskaber og meget andet under epidemien.

Projektets samarbejdspartnere

• Københavns Universitet
  • Aarhus Universitet
  • Danmarks Tekniske Universitet
  • Dansk Folkemindesamling ved Det Kgl. Bibliotek

Læs mere om ’Dage med Corona’ her.