Majken Astrup
Ning de Coninck-Smith, professor, DPU
Karin Bettina Englev, sektionsleder, AU Library, Emdrup
Jens Bennedsen, Specialkonsulent, AU Library, Emdrup
Cathrine Hasse, professor, DPU, Aarhus Universitet
Helene Sørensen, lektor emerita, DPU, Århus Universitet
Henriette Tolstrup Holmegaard, lektor, Københavns Universitet
Jette Sandager, cand. soc., ph.d.-studerende på institut for ledelse, politik og filosofi, Copenhagen Business School
Sune Frølund, lektor emeritus i filosofi, DPU, Århus Universitet
Sabrina Ebbersmeyer, lektor i filosofi, Københavns Universitet
Marianne Høyen, lektor, DPU, Aarhus Universitet
Andersen, Katrine Krogh og Maule, Cathrine Fox (2006). Fysik er også for piger. MONA.
Bang, Jytte og Stubgaard, Susanne (1994). Piger og fysik i gymnasiet. FREIA, Center for kvindeforskning, Aalborg Universitet.
Beyer, Karin; Blegaard, Susanne m. fl. (1988). Piger og fysik – og meget mere. IMFUFA, RUC.
Bruvik-Hansen, Anne og Ellersgaard, Birgitte red. (1988). Piger og fysik i ingeniør- teknikeruddannelsen. NIVU
Børgesen, Dorte (2019). Børn får ikke den naturvidenskabelige dannelse, der skal ruste dem til at løse klimakrisen. Dagbladet Information. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://www.information.dk/debat/2019/04/boern-faar-naturvidenskabelige-dannelse-ruste-loese-klimakrisen
Documentary Tube (2015). How it works: The international space station. https://www.youtube.com/watch?v=SGP6Y0Pnhe4
Dolin, Jens (2002). Fysikfaget i forandring. Ph.d. afhandling i fysikdidaktik, RUC.
Elsesser, Kim (2019). Sorry, Mattel, Astrophysicist Barbie Is Not The Way To Get More Girls In STEM. Forbes. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://www.forbes.com/sites/kimelsesser/2019/02/06/sorry-mattel-astrophysicist-barbie-is-not-the-way-to-get-more-girls-in-stem/?sh=1d4dc0f443ff
Faber, Stine Thidemann, Nissen, Anita og Orvik, Ann-Elen (2020). Rekruttering og fastholdelse af kvinder indenfor STEM Aalborg Universitet.
Friis, Rasmus (2020). Kønsfordelingen på de videregående uddannelser er pilskæv. Det er et stort samfundsproblem. Uniavisen. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://uniavisen.dk/koensfordelingen-paa-de-videregaaende-uddannelser-er-pilskaev-det-er-et-stort-samfundsproblem/
Frølund, Sune (2014). Naturviden. – En naturfilosofisk undersøgelse og kritik af vidensbegreber i naturvidenskab. Studier i Pædagogisk Filosofi, Monografi serie 1. Pædagogisk Filosofisk Forening.
Frølund, Sune (2008). Mellem ånd og nytte – H. C. Ørsted. At komme til sig selv: 15 portrætter af danske dannelsestænkere. Gads Forlag.
Hasse, Cathrine og Anne B. Sinding (2012). The Cultural context of science education. Cultural Perpectives in Science Education book series (CHPS, volume 5).
Gjerløff, A. K. & Jacobsen, A. F. (2014). Dansk skolehistorie : Hverdag, vilkår og visioner gennem 500 år, bind 3. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.
Gjerløff, A. K. & Jacobsen, A. F. (2014). Dansk skolehistorie : Hverdag, vilkår og visioner gennem 500 år, bind 4. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.
Hasse, Cathrine (2008). An Analysis of Historical Connections Between Hard Sciences, Humanities and Gender in Physics.University Science and Mathematics Education in Transition. Springer Publishing Company.
Jacobsen, Ulla (2009). Drenge lærer teknik, piger lærer omsorg. Dagbladet Information. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://www.information.dk/kultur/2009/06/drenge-laerer-teknik-piger-laerer-omsorg
Johansen, Stine Rendrup (2015). Børnehavepædagogik hviler på tungt naturvidenskabeligt grundlag.Videnskab.dk. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://videnskab.dk/kultur-samfund/bornehavepaedagogik-hviler-pa-tungt-naturvidenskabeligt-grundlag
Koch, Karl Henrik (2007). Fra Aristoteles til Newton – Træk af den naturvidenskabelige tænkemådes historie. Kvant. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: http://www.kvant.dk/upload/kv-2007-3/kv-2007-3-CHK-aristoteles.pdf
Kragh, Helge (2011). Naturvidenskab: historie, kultur og status.Akademikerbladet. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://www.akademikerbladet.dk/magasinet/2011/magisterbladet-nr-20-2011/naturvidenskab-historie-kultur-og-status
Kragh, Helge (2015). En oplyst videnskab: Temaer fra 1700-tallet. Videnskab.dk. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/en-oplyst-videnskab-temaer-fra-1700-tallet
Kragh, Helge (2018). Naturvidenskab var længe et kristent projekt. Videnskab.dk. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://videnskab.dk/kultur-samfund/naturvidenskaben-var-laenge-et-kristent-projekt
Kastrup, Helge, UCC og Jeffry V. Mallow, Loyola University Chicago. Kønsroller i naturfag. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://astra.dk/sites/default/files/K%C3%B8nsroller%20i%20naturfag_HK_JVM.pdf
Kølln, Troels (2020). Universiteterne er delt op i mænd og kvinder: Se kønsfordelingen på alle landets uddannelser. Akademikerbladet. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://www.akademikerbladet.dk/aktuelt/2020/august/se-koensfordelingen-paa-alle-landets-uddannelser
Larsen, Børge Riis (1991). Naturvidenskab og dannelse. Historisk-kemiske skrifter nr. 4. Dansk Selskab for historisk Kemi, Selskabet for Dansk Skolehistorie.
Lauritsen, Helle (2005). Kvinder er nørder – sydpå. Folkeskolen. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://www.folkeskolen.dk/32727/kvinder-er-noerder--sydpaa
Lovtidende (1875). Anordning af 25.6.1875 angaaende Kvinders Adgang til at erhverve akademisk Borgerret ved Københavns Universitet. Kvinfo.dk. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://www.kvinfo.dk/kilde.php?kilde=274
Lund, Nicklas (2013).Filosofien har en lang tradition for at være fjendtlig over for kvinder. Uniavisen. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://uniavisen.dk/filosofien-har-en-lang-tradition-for-at-vaere-fjendtlig-over-for-kvinder/
Nielsen, Vagn Oluf (1995). Skolefag i 100 år.Danmarks Pædagogiske Bibliotek.
Olsen, Svend, red. (1954). Skolefysik. Forsøgssamling for lærere. Gyldendal
Ramskov, Jens (2007). Sputnik fik USA op i omdrejninger. Ingeniøren. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://ing.dk/artikel/sputnik-fik-usa-op-i-omdrejninger-81789
Rudolph, John L. (2019). How We Teach Science: What’s Changed, and Why It Matters. Cambridge, MA: Harvard University Press, 2019.
Sandager, Jette & Pors, Justine Grønbæk (2020). Kønsforskelle i uddannelsesvalg.Samfundsøkonomen 1/2020.
Sinding, Anne Bjerregaard (2007). Når kulturen ekskluderer – piger i fysikfaget. MONA
Sørensen, Helene (1986). Er det pigerne eller faget, der er problemet? §3 opgave, kemisk institut, Danmarks Lærerhøjskole.
Sørensen, Helene (1990). Fysik- og kemiundervisning i folkeskolen – set i pigeperspektiv.Ph.d. afhandling, Danmarks Lærerhøjskole.
Troelsen, Rie Popp og Jan Sølberg (red.) (2008). Den danske ROSE-undersøgelse – en antologi.Institut for Curriculumforskning, DPU, Aarhus Universitet.
Vestergård, Gunver Lystbæk (2015). Inge Lehmann og de usynlige danske videnskabskvinder. Videnskab.dk. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://videnskab.dk/forskerzonen/naturvidenskab/inge-lehmann-og-de-usynlige-danske-videnskabskvinder
Wolff, Torben (2013).Marie Hammer (1907 - 2002). Kvinfo.dk. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på:https://www.kvinfo.dk/side/597/bio/53/origin/170/
Efter publiceringen af udstillingen er følgende rapport udkommet: ”Det lovende er kønsklogt og responsivt. En kortlægning af pædagogiske og didaktiske interventioner vedr. køn i naturfag, matematik og STEM-aktiviteter i grundskolen”, DPU 2022. Rapporten er udarbejdet under ledelse af Dorthe Staunæs, professor ved DPU, Aarhus Universitet.
TITEL
Fysik eller kemiundervisning
Nummer
3381
FOTOGRAF
Ukendt
ÅR
ukendt
KILDE
Skolehistorie
TITEL
Hangøvej - ingeniøruddannelserne på Aarhus Universitet
FOTOGRAF
Lars Kruse, AU Foto
ÅR
2021
KILDE
Aarhus Universitet
TITEL
Fysik - Aarhus Universitet
FOTOGRAF
Lars Kruse, AU Foto
ÅR
2021
KILDE
Aarhus Universitet
TITEL
Hangøvej - ingeniøruddannelserne på Aarhus Universitet
FOTOGRAF
Lars Kruse, AU Foto
ÅR
2021
KILDE
Aarhus Universitet
TITEL
STEM-uddannelser, Aarhus Universitet
FOTOGRAF
Martin Gravgaard
ÅR
2021
KILDE
Aarhus Universitet
TITEL
Project Mercury
KUNSTNER
ukendt/NASA
ÅR
1959
KILDE
NASA, CC-BY-0
TITEL
Kosmonaut Valentina Tereshkova
FOTOGRAF
Alexander Mokletsov
ÅR
1969
KILDE
RIA Novosti archive, via Wikimedia Commons, CC-BY-SA 3.0
TITEL
Svetlana Savitskaya, Leonid Popov og Aleksandr Serebrov på et Sovjetisk frimærke
KUNSTNER
Ukendt/Sovjetunionens Post
ÅR
1983
KILDE
Sovjetunionens Post, via. Wikimedia Commons. CC0.
TITEL
Astronaut Christina Koch (th) sammen med flyvemaskinist Jessica Meir, der afprøver en rumdragt forud for en rumvandring på den internationale rumstation i 2019.
FOTOGRAF
Bill Ingalls/NASA
ÅR
2019
KILDE
NASA, via. Wikimedia Commons, CC0
TITEL
Nordvangsskolen i Glostrup
Nummer
0755
FOTOGRAF
Ukendt
ÅR
1950
KILDE
Skolehistorie
TITEL
Brandsprøjte
SERIE
Bopps fysiske vægtavler
Nummer
19057
KUNSTNER
J .F. Schreiber
ÅR
1870
KILDE
Skolehistorie
TITEL
Lysets adskillelse i farver
SERIE
Meinholds fysiske vægtavler
Nummer
19088
KUNSTNER
P. Krüger
ÅR
1920
KILDE
Skolehistorie
TITEL
Lokomotivet
SERIE
Hromádkos physiske Væggetavler
Nummer
19008
KUNSTNER
Hromádko
ÅR
1888
KILDE
Skolehistorie
TITEL
Røntgenstråler
SERIE
Meinholds fysiske vægtavler
Nummer
19090
KUNSTNER
P. Krüger
ÅR
1920
KILDE
Skolehistorie
TITEL
Røntgenglas
Nummer
20.115
ÅR
start 1900-tal
KILDE
Skolehistorie
TITEL
Marie Hammer på den syvende Thuleekspedition, 1933
FOTO
ukendt
ÅR
1933
KILDE
Privat eje
TITEL
Hos Smeden
SERIE
T. H. Lund
Nummer
11383
KUNSTNER
Ukendt
ÅR
1879
KILDE
Skolehistorie
TITEL
Stranden
SERIE
Det Nordiske Forlags Billeder af Dyrelivet ved T. Bang
Nummer
14876
KUNSTNER
Vilhelm Th. Fischer
ÅR
1903
KILDE
Skolehistorie
TITEL
Bregner, mos og svampe
SERIE
Botaniske vægtavler ved Eugen Warming og Vilhelm Balslev
Nummer
15273
KUNSTNER
Eugenius Warming og Vilhelm Balslev
ÅR
1902
KILDE
Skolehistorie
TITEL
Det periodiske system. Syrer, Baser, Salte
SERIE
Schreibers kemitavler
Nummer
19115
KUNSTNER
Richard Otto Fischer
ÅR
1913
KILDE
Skolehistorie
TITEL
Elektrisermaskine
SERIE
Nummer
20.104
FOTO
Ukendt
ÅR
ukendt
KILDE
Skolehistorie
TITEL
Gymnastikundervisning
Nummer
0944
FOTO
Carl Carstensen
ÅR
1900
KILDE
Skolehistorie
TITEL
Kirstine Meyer
SERIE
FOTO
Ukendt
ÅR
1909
KILDE
Det Kgl. Biblioteks billedsamling
TITEL
En lille mus
SERIE
Bilder für den Anschaungs-Unterricht aus den Hey-Speckterschen Fabeln
Nummer
11782
KUNSTNER
Otto Speckters
ÅR
1880
KILDE
Skolehistorie
TITEL
Tycho Brahe modtager Jacob den Sjette på Uranienborg
SERIE
Danmarks Historie i Billeder
Nummer
17034
KUNSTNER
Carl Bloch
ÅR
1898
KILDE
Skolehistorie
TITEL
Skolemesteren
KUNSTNER
Joel Ballin
ÅR
1847-69
KILDE
Statens Museum for Kunst
TITEL
Skolestue
SERIE
Reimer og Wilke 5. udgave
Nummer
11644
KUNSTNER
Carl Heinrich Wilke
ÅR
1863
KILDE
Skolehistorie
TITEL
Skolen i Athen
KUNSTNER
Raphael
ÅR
1509-11
KILDE
Skolehistorie
TITEL
Sophie Brahe
KUNSTNER
Ukendt
ÅR
1570-1590
KILDE
Wikimedia Commons
TITEL
Laserlab Aarhus Universitet
FOTO
Lars Kruse, AU Foto
ÅR
2021
KILDE
Aarhus Universitet
TITEL
Lene Hau in her laboratory at Harvard
FOTO
Justin Ide/Harvard News Office
ÅR
2007
KILDE
Wikimedia
TITEL
Agro Food Park
FOTO
Lars Kruse, AU Foto
ÅR
2021
KILDE
Aarhus Universitet
TITEL
Kvindetoget med Sif Obel i spidsen på vej mod Amalienborg
FOTO
Holger Damgaard
ÅR
1915
KILDE
Det Kgl. Biblioteks Billedsamling
TITEL
Stålværk
SERIE
Voigtländers Wirklichkeitsbilder
Nummer
12991
KUNSTNER
Ukendt
ÅR
1911
KILDE
Skolehistorie
TITEL
Forbrænding
SERIE
Meinholds fysiske vægtavler
Nummer
19079
KUNSTNER
P. Krüger
ÅR
1920
KILDE
Skolehistorie
TITEL
Månens faser
SERIE
Viscontis astronomitavler
Nummer
26035
KUNSTNER
Sigismund Visconti & A. Gianni
ÅR
1829
KILDE
Skolehistorie