Majken Astrup
Ning de Coninck-Smith, professor, DPU
Karin Bettina Englev, sektionsleder, AU Library, Emdrup
Jens Bennedsen, Specialkonsulent, AU Library, Emdrup
Cathrine Hasse, professor, DPU, Aarhus Universitet
Helene Sørensen, lektor emerita, DPU, Århus Universitet
Henriette Tolstrup Holmegaard, lektor, Københavns Universitet
Jette Sandager, cand. soc., ph.d.-studerende på institut for ledelse, politik og filosofi, Copenhagen Business School
Sune Frølund, lektor emeritus i filosofi, DPU, Århus Universitet
Sabrina Ebbersmeyer, lektor i filosofi, Københavns Universitet
Marianne Høyen, lektor, DPU, Aarhus Universitet
Andersen, Katrine Krogh og Maule, Cathrine Fox (2006). Fysik er også for piger. MONA.
Bang, Jytte og Stubgaard, Susanne (1994). Piger og fysik i gymnasiet. FREIA, Center for kvindeforskning, Aalborg Universitet.
Beyer, Karin; Blegaard, Susanne m. fl. (1988). Piger og fysik – og meget mere. IMFUFA, RUC.
Bruvik-Hansen, Anne og Ellersgaard, Birgitte red. (1988). Piger og fysik i ingeniør- teknikeruddannelsen. NIVU
Børgesen, Dorte (2019). Børn får ikke den naturvidenskabelige dannelse, der skal ruste dem til at løse klimakrisen. Dagbladet Information. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://www.information.dk/debat/2019/04/boern-faar-naturvidenskabelige-dannelse-ruste-loese-klimakrisen
Documentary Tube (2015). How it works: The international space station. https://www.youtube.com/watch?v=SGP6Y0Pnhe4
Dolin, Jens (2002). Fysikfaget i forandring. Ph.d. afhandling i fysikdidaktik, RUC.
Elsesser, Kim (2019). Sorry, Mattel, Astrophysicist Barbie Is Not The Way To Get More Girls In STEM. Forbes. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://www.forbes.com/sites/kimelsesser/2019/02/06/sorry-mattel-astrophysicist-barbie-is-not-the-way-to-get-more-girls-in-stem/?sh=1d4dc0f443ff
Faber, Stine Thidemann, Nissen, Anita og Orvik, Ann-Elen (2020). Rekruttering og fastholdelse af kvinder indenfor STEM Aalborg Universitet.
Friis, Rasmus (2020). Kønsfordelingen på de videregående uddannelser er pilskæv. Det er et stort samfundsproblem. Uniavisen. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://uniavisen.dk/koensfordelingen-paa-de-videregaaende-uddannelser-er-pilskaev-det-er-et-stort-samfundsproblem/
Frølund, Sune (2014). Naturviden. – En naturfilosofisk undersøgelse og kritik af vidensbegreber i naturvidenskab. Studier i Pædagogisk Filosofi, Monografi serie 1. Pædagogisk Filosofisk Forening.
Frølund, Sune (2008). Mellem ånd og nytte – H. C. Ørsted. At komme til sig selv: 15 portrætter af danske dannelsestænkere. Gads Forlag.
Hasse, Cathrine og Anne B. Sinding (2012). The Cultural context of science education. Cultural Perpectives in Science Education book series (CHPS, volume 5).
Gjerløff, A. K. & Jacobsen, A. F. (2014). Dansk skolehistorie : Hverdag, vilkår og visioner gennem 500 år, bind 3. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.
Gjerløff, A. K. & Jacobsen, A. F. (2014). Dansk skolehistorie : Hverdag, vilkår og visioner gennem 500 år, bind 4. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.
Hasse, Cathrine (2008). An Analysis of Historical Connections Between Hard Sciences, Humanities and Gender in Physics.University Science and Mathematics Education in Transition. Springer Publishing Company.
Jacobsen, Ulla (2009). Drenge lærer teknik, piger lærer omsorg. Dagbladet Information. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://www.information.dk/kultur/2009/06/drenge-laerer-teknik-piger-laerer-omsorg
Johansen, Stine Rendrup (2015). Børnehavepædagogik hviler på tungt naturvidenskabeligt grundlag.Videnskab.dk. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://videnskab.dk/kultur-samfund/bornehavepaedagogik-hviler-pa-tungt-naturvidenskabeligt-grundlag
Koch, Karl Henrik (2007). Fra Aristoteles til Newton – Træk af den naturvidenskabelige tænkemådes historie. Kvant. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: http://www.kvant.dk/upload/kv-2007-3/kv-2007-3-CHK-aristoteles.pdf
Kragh, Helge (2011). Naturvidenskab: historie, kultur og status.Akademikerbladet. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://www.akademikerbladet.dk/magasinet/2011/magisterbladet-nr-20-2011/naturvidenskab-historie-kultur-og-status
Kragh, Helge (2015). En oplyst videnskab: Temaer fra 1700-tallet. Videnskab.dk. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/en-oplyst-videnskab-temaer-fra-1700-tallet
Kragh, Helge (2018). Naturvidenskab var længe et kristent projekt. Videnskab.dk. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://videnskab.dk/kultur-samfund/naturvidenskaben-var-laenge-et-kristent-projekt
Kastrup, Helge, UCC og Jeffry V. Mallow, Loyola University Chicago. Kønsroller i naturfag. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://astra.dk/sites/default/files/K%C3%B8nsroller%20i%20naturfag_HK_JVM.pdf
Kølln, Troels (2020). Universiteterne er delt op i mænd og kvinder: Se kønsfordelingen på alle landets uddannelser. Akademikerbladet. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://www.akademikerbladet.dk/aktuelt/2020/august/se-koensfordelingen-paa-alle-landets-uddannelser
Larsen, Børge Riis (1991). Naturvidenskab og dannelse. Historisk-kemiske skrifter nr. 4. Dansk Selskab for historisk Kemi, Selskabet for Dansk Skolehistorie.
Lauritsen, Helle (2005). Kvinder er nørder – sydpå. Folkeskolen. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://www.folkeskolen.dk/32727/kvinder-er-noerder--sydpaa
Lovtidende (1875). Anordning af 25.6.1875 angaaende Kvinders Adgang til at erhverve akademisk Borgerret ved Københavns Universitet. Kvinfo.dk. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://www.kvinfo.dk/kilde.php?kilde=274
Lund, Nicklas (2013).Filosofien har en lang tradition for at være fjendtlig over for kvinder. Uniavisen. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://uniavisen.dk/filosofien-har-en-lang-tradition-for-at-vaere-fjendtlig-over-for-kvinder/
Nielsen, Vagn Oluf (1995). Skolefag i 100 år.Danmarks Pædagogiske Bibliotek.
Olsen, Svend, red. (1954). Skolefysik. Forsøgssamling for lærere. Gyldendal
Ramskov, Jens (2007). Sputnik fik USA op i omdrejninger. Ingeniøren. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://ing.dk/artikel/sputnik-fik-usa-op-i-omdrejninger-81789
Rudolph, John L. (2019). How We Teach Science: What’s Changed, and Why It Matters. Cambridge, MA: Harvard University Press, 2019.
Sandager, Jette & Pors, Justine Grønbæk (2020). Kønsforskelle i uddannelsesvalg.Samfundsøkonomen 1/2020.
Sinding, Anne Bjerregaard (2007). Når kulturen ekskluderer – piger i fysikfaget. MONA
Sørensen, Helene (1986). Er det pigerne eller faget, der er problemet? §3 opgave, kemisk institut, Danmarks Lærerhøjskole.
Sørensen, Helene (1990). Fysik- og kemiundervisning i folkeskolen – set i pigeperspektiv.Ph.d. afhandling, Danmarks Lærerhøjskole.
Troelsen, Rie Popp og Jan Sølberg (red.) (2008). Den danske ROSE-undersøgelse – en antologi.Institut for Curriculumforskning, DPU, Aarhus Universitet.
Vestergård, Gunver Lystbæk (2015). Inge Lehmann og de usynlige danske videnskabskvinder. Videnskab.dk. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://videnskab.dk/forskerzonen/naturvidenskab/inge-lehmann-og-de-usynlige-danske-videnskabskvinder
Wolff, Torben (2013).Marie Hammer (1907 - 2002). Kvinfo.dk. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på:https://www.kvinfo.dk/side/597/bio/53/origin/170/
Efter publiceringen af udstillingen er følgende rapport udkommet: ”Det lovende er kønsklogt og responsivt. En kortlægning af pædagogiske og didaktiske interventioner vedr. køn i naturfag, matematik og STEM-aktiviteter i grundskolen”, DPU 2022. Rapporten er udarbejdet under ledelse af Dorthe Staunæs, professor ved DPU, Aarhus Universitet.