Kolofon

Kolofon


Research, tekst og layout

Majken Astrup

Baggrundsgruppe

Ning de Coninck-Smith, professor, DPU

Karin Bettina Englev, sektionsleder, AU Library, Emdrup

Jens Bennedsen, Specialkonsulent, AU Library, Emdrup

Særlig tak til

Cathrine Hasse, professor, DPU, Aarhus Universitet

Helene Sørensen, lektor emerita, DPU, Århus Universitet

Henriette Tolstrup Holmegaard, lektor, Københavns Universitet

Jette Sandager, cand. soc., ph.d.-studerende på institut for ledelse, politik og filosofi, Copenhagen Business School

Sune Frølund, lektor emeritus i filosofi, DPU, Århus Universitet

Sabrina Ebbersmeyer, lektor i filosofi, Københavns Universitet

Marianne Høyen, lektor, DPU, Aarhus Universitet

Kilder

Andersen, Katrine Krogh og Maule, Cathrine Fox (2006). Fysik er også for piger. MONA.

Bang, Jytte og Stubgaard, Susanne (1994). Piger og fysik i gymnasiet. FREIA, Center for kvindeforskning, Aalborg Universitet.

Beyer, Karin; Blegaard, Susanne m. fl. (1988). Piger og fysik – og meget mere. IMFUFA, RUC.

Bruvik-Hansen, Anne og Ellersgaard, Birgitte red. (1988). Piger og fysik i ingeniør- teknikeruddannelsen. NIVU

Børgesen, Dorte (2019). Børn får ikke den naturvidenskabelige dannelse, der skal ruste dem til at løse klimakrisen. Dagbladet Information. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://www.information.dk/debat/2019/04/boern-faar-naturvidenskabelige-dannelse-ruste-loese-klimakrisen

Documentary Tube (2015). How it works: The international space station. https://www.youtube.com/watch?v=SGP6Y0Pnhe4

Dolin, Jens (2002). Fysikfaget i forandring. Ph.d. afhandling i fysikdidaktik, RUC.

Elsesser, Kim (2019). Sorry, Mattel, Astrophysicist Barbie Is Not The Way To Get More Girls In STEM. Forbes. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://www.forbes.com/sites/kimelsesser/2019/02/06/sorry-mattel-astrophysicist-barbie-is-not-the-way-to-get-more-girls-in-stem/?sh=1d4dc0f443ff

Faber, Stine Thidemann, Nissen, Anita og Orvik, Ann-Elen (2020). Rekruttering og fastholdelse af kvinder indenfor STEM Aalborg Universitet.

Friis, Rasmus (2020). Kønsfordelingen på de videregående uddannelser er pilskæv. Det er et stort samfundsproblem. Uniavisen. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://uniavisen.dk/koensfordelingen-paa-de-videregaaende-uddannelser-er-pilskaev-det-er-et-stort-samfundsproblem/

Frølund, Sune (2014). Naturviden. – En naturfilosofisk undersøgelse og kritik af vidensbegreber i naturvidenskab. Studier i Pædagogisk Filosofi, Monografi serie 1. Pædagogisk Filosofisk Forening.

Frølund, Sune (2008). Mellem ånd og nytte – H. C. Ørsted. At komme til sig selv: 15 portrætter af danske dannelsestænkere. Gads Forlag.

Hasse, Cathrine og Anne B. Sinding (2012). The Cultural context of science education. Cultural Perpectives in Science Education book series (CHPS, volume 5).

Gjerløff, A. K. & Jacobsen, A. F. (2014). Dansk skolehistorie : Hverdag, vilkår og visioner gennem 500 år, bind 3. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.

Gjerløff, A. K. & Jacobsen, A. F. (2014). Dansk skolehistorie : Hverdag, vilkår og visioner gennem 500 år, bind 4. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.

Hasse, Cathrine (2008). An Analysis of Historical Connections Between Hard Sciences, Humanities and Gender in Physics.University Science and Mathematics Education in Transition. Springer Publishing Company.

Jacobsen, Ulla (2009). Drenge lærer teknik, piger lærer omsorg. Dagbladet Information. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://www.information.dk/kultur/2009/06/drenge-laerer-teknik-piger-laerer-omsorg

Johansen, Stine Rendrup (2015). Børnehavepædagogik hviler på tungt naturvidenskabeligt grundlag.Videnskab.dk. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://videnskab.dk/kultur-samfund/bornehavepaedagogik-hviler-pa-tungt-naturvidenskabeligt-grundlag

Koch, Karl Henrik (2007). Fra Aristoteles til Newton – Træk af den naturvidenskabelige tænkemådes historie. Kvant. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: http://www.kvant.dk/upload/kv-2007-3/kv-2007-3-CHK-aristoteles.pdf

Kragh, Helge (2011). Naturvidenskab: historie, kultur og status.Akademikerbladet. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://www.akademikerbladet.dk/magasinet/2011/magisterbladet-nr-20-2011/naturvidenskab-historie-kultur-og-status

Kragh, Helge (2015). En oplyst videnskab: Temaer fra 1700-tallet. Videnskab.dk. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/en-oplyst-videnskab-temaer-fra-1700-tallet

Kragh, Helge (2018). Naturvidenskab var længe et kristent projekt. Videnskab.dk. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://videnskab.dk/kultur-samfund/naturvidenskaben-var-laenge-et-kristent-projekt

Kastrup, Helge, UCC og Jeffry V. Mallow, Loyola University Chicago. Kønsroller i naturfag. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://astra.dk/sites/default/files/K%C3%B8nsroller%20i%20naturfag_HK_JVM.pdf

Kølln, Troels (2020). Universiteterne er delt op i mænd og kvinder: Se kønsfordelingen på alle landets uddannelser. Akademikerbladet. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://www.akademikerbladet.dk/aktuelt/2020/august/se-koensfordelingen-paa-alle-landets-uddannelser

Larsen, Børge Riis (1991). Naturvidenskab og dannelse. Historisk-kemiske skrifter nr. 4. Dansk Selskab for historisk Kemi, Selskabet for Dansk Skolehistorie.

Lauritsen, Helle (2005). Kvinder er nørder – sydpå. Folkeskolen. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://www.folkeskolen.dk/32727/kvinder-er-noerder--sydpaa

Lovtidende (1875). Anordning af 25.6.1875 angaaende Kvinders Adgang til at erhverve akademisk Borgerret ved Københavns Universitet. Kvinfo.dk. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://www.kvinfo.dk/kilde.php?kilde=274

Lund, Nicklas (2013).Filosofien har en lang tradition for at være fjendtlig over for kvinder. Uniavisen. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://uniavisen.dk/filosofien-har-en-lang-tradition-for-at-vaere-fjendtlig-over-for-kvinder/

Nielsen, Vagn Oluf (1995). Skolefag i 100 år.Danmarks Pædagogiske Bibliotek.

Olsen, Svend, red. (1954). Skolefysik. Forsøgssamling for lærere. Gyldendal

Ramskov, Jens (2007). Sputnik fik USA op i omdrejninger. Ingeniøren. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://ing.dk/artikel/sputnik-fik-usa-op-i-omdrejninger-81789

Rudolph, John L. (2019). How We Teach Science: What’s Changed, and Why It Matters. Cambridge, MA: Harvard University Press, 2019.

Sandager, Jette & Pors, Justine Grønbæk (2020). Kønsforskelle i uddannelsesvalg.Samfundsøkonomen 1/2020.

Sinding, Anne Bjerregaard (2007). Når kulturen ekskluderer – piger i fysikfaget. MONA

Sørensen, Helene (1986). Er det pigerne eller faget, der er problemet? §3 opgave, kemisk institut, Danmarks Lærerhøjskole.

Sørensen, Helene (1990). Fysik- og kemiundervisning i folkeskolen – set i pigeperspektiv.Ph.d. afhandling, Danmarks Lærerhøjskole.

Troelsen, Rie Popp og Jan Sølberg (red.) (2008). Den danske ROSE-undersøgelse – en antologi.Institut for Curriculumforskning, DPU, Aarhus Universitet.

Vestergård, Gunver Lystbæk (2015). Inge Lehmann og de usynlige danske videnskabskvinder. Videnskab.dk. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på: https://videnskab.dk/forskerzonen/naturvidenskab/inge-lehmann-og-de-usynlige-danske-videnskabskvinder

Wolff, Torben (2013).Marie Hammer (1907 - 2002). Kvinfo.dk. Lokaliseret d. 28. oktober 2021 på:https://www.kvinfo.dk/side/597/bio/53/origin/170/

Efter publiceringen af udstillingen er følgende rapport udkommet: ”Det lovende er kønsklogt og responsivt. En kortlægning af pædagogiske og didaktiske interventioner vedr. køn i naturfag, matematik og STEM-aktiviteter i grundskolen”, DPU 2022. Rapporten er udarbejdet under ledelse af Dorthe Staunæs, professor ved DPU, Aarhus Universitet.
 


TITEL

Fysik eller kemiundervisning


Nummer

3381


FOTOGRAF

Ukendt


ÅR

ukendt


KILDE

Skolehistorie


TITEL

Hangøvej - ingeniøruddannelserne på Aarhus Universitet


FOTOGRAF

Lars Kruse, AU Foto


ÅR

2021


KILDE

Aarhus Universitet


TITEL

Fysik - Aarhus Universitet


FOTOGRAF

Lars Kruse, AU Foto


ÅR

2021


KILDE

Aarhus Universitet


TITEL

Hangøvej - ingeniøruddannelserne på Aarhus Universitet


FOTOGRAF

Lars Kruse, AU Foto


ÅR

2021


KILDE

Aarhus Universitet


TITEL

STEM-uddannelser, Aarhus Universitet


FOTOGRAF

Martin Gravgaard


ÅR

2021


KILDE

Aarhus Universitet


TITEL

Project Mercury


KUNSTNER

ukendt/NASA


ÅR

1959


KILDE

NASA, CC-BY-0


TITEL

Kosmonaut Valentina Tereshkova


FOTOGRAF

Alexander Mokletsov


ÅR

1969


KILDE

RIA Novosti archive, via Wikimedia Commons, CC-BY-SA 3.0


TITEL

Svetlana Savitskaya, Leonid Popov og Aleksandr Serebrov på et Sovjetisk frimærke


KUNSTNER

Ukendt/Sovjetunionens Post


ÅR

1983


KILDE

Sovjetunionens Post, via. Wikimedia Commons. CC0.


TITEL

Astronaut Christina Koch (th) sammen med flyvemaskinist Jessica Meir, der afprøver en rumdragt forud for en rumvandring på den internationale rumstation i 2019.


FOTOGRAF

Bill Ingalls/NASA


ÅR

2019


KILDE

NASA, via. Wikimedia Commons, CC0


TITEL

Nordvangsskolen i Glostrup


Nummer

0755


FOTOGRAF

Ukendt


ÅR

1950


KILDE

Skolehistorie


TITEL

Brandsprøjte


SERIE

Bopps fysiske vægtavler


Nummer

19057


KUNSTNER

J .F. Schreiber


ÅR

1870


KILDE

Skolehistorie


TITEL

Lysets adskillelse i farver


SERIE

Meinholds fysiske vægtavler


Nummer

19088


KUNSTNER

P. Krüger


ÅR

1920


KILDE

Skolehistorie


TITEL

Lokomotivet


SERIE

Hromádkos physiske Væggetavler


Nummer

19008


KUNSTNER

Hromádko


ÅR

1888


KILDE

Skolehistorie


TITEL

Røntgenstråler


SERIE

Meinholds fysiske vægtavler


Nummer

19090


KUNSTNER

P. Krüger


ÅR

1920


KILDE

Skolehistorie


TITEL

Røntgenglas


Nummer

20.115


ÅR

start 1900-tal


KILDE

Skolehistorie


TITEL

Marie Hammer på den syvende Thuleekspedition, 1933


FOTO

ukendt


ÅR

1933


KILDE

Privat eje


TITEL

Hos Smeden


SERIE

T. H. Lund


Nummer

11383


KUNSTNER

Ukendt


ÅR

1879


KILDE

Skolehistorie


TITEL

Stranden


SERIE

Det Nordiske Forlags Billeder af Dyrelivet ved T. Bang


Nummer

14876


KUNSTNER

Vilhelm Th. Fischer


ÅR

1903


KILDE

Skolehistorie


TITEL

Bregner, mos og svampe


SERIE

Botaniske vægtavler ved Eugen Warming og Vilhelm Balslev


Nummer

15273


KUNSTNER

Eugenius Warming og Vilhelm Balslev


ÅR

1902


KILDE

Skolehistorie


TITEL

Det periodiske system. Syrer, Baser, Salte


SERIE

Schreibers kemitavler


Nummer

19115


KUNSTNER

Richard Otto Fischer


ÅR

1913


KILDE

Skolehistorie


TITEL

Elektrisermaskine


SERIE


Nummer

20.104


FOTO

Ukendt


ÅR

ukendt


KILDE

Skolehistorie


TITEL

Gymnastikundervisning


Nummer

0944


FOTO

Carl Carstensen


ÅR

1900


KILDE

Skolehistorie


TITEL

Kirstine Meyer


SERIE


FOTO

Ukendt


ÅR

1909


KILDE

Det Kgl. Biblioteks billedsamling


TITEL

En lille mus


SERIE

Bilder für den Anschaungs-Unterricht aus den Hey-Speckterschen Fabeln


Nummer

11782


KUNSTNER

Otto Speckters


ÅR

1880


KILDE

Skolehistorie


TITEL

Tycho Brahe modtager Jacob den Sjette på Uranienborg


SERIE

Danmarks Historie i Billeder


Nummer

17034


KUNSTNER

Carl Bloch


ÅR

1898


KILDE

Skolehistorie


TITEL

Skolemesteren


KUNSTNER

Joel Ballin


ÅR

1847-69


KILDE

Statens Museum for Kunst


TITEL

Skolestue


SERIE

Reimer og Wilke 5. udgave


Nummer

11644


KUNSTNER

Carl Heinrich Wilke


ÅR

1863


KILDE

Skolehistorie


TITEL

Skolen i Athen


KUNSTNER

Raphael


ÅR

1509-11


KILDE

Skolehistorie


TITEL

Sophie Brahe


KUNSTNER

Ukendt


ÅR

1570-1590


KILDE

Wikimedia Commons


TITEL

Laserlab Aarhus Universitet


FOTO

Lars Kruse, AU Foto


ÅR

2021


KILDE

Aarhus Universitet


TITEL

Lene Hau in her laboratory at Harvard


FOTO

Justin Ide/Harvard News Office


ÅR

2007


KILDE

Wikimedia


TITEL

Agro Food Park


FOTO

Lars Kruse, AU Foto


ÅR

2021


KILDE

Aarhus Universitet


TITEL

Kvindetoget med Sif Obel i spidsen på vej mod Amalienborg


FOTO

Holger Damgaard


ÅR

1915


KILDE

Det Kgl. Biblioteks Billedsamling


TITEL

Stålværk


SERIE

Voigtländers Wirklichkeitsbilder


Nummer

12991


KUNSTNER

Ukendt


ÅR

1911


KILDE

Skolehistorie


TITEL

Forbrænding


SERIE

Meinholds fysiske vægtavler


Nummer

19079


KUNSTNER

P. Krüger


ÅR

1920


KILDE

Skolehistorie


TITEL

Månens faser


SERIE

Viscontis astronomitavler


Nummer

26035


KUNSTNER

Sigismund Visconti & A. Gianni


ÅR

1829


KILDE

Skolehistorie