Ole Lund Kirkegaard - Personificeret Fantasi

Af Pernille Sonne

Ole Lund Kirkegaard tog lærereksamen fra Aarhus Seminarium i 1963. Herefter blev han førstelærer ved Oue Skole nær Mariager og senere i Stenderup ved Horsens. I 1966 vandt Kirkegaard en skrivekonkurrence i Politiken med historien ”Dragen”. Han fortsatte med at skrive børnebøger med stor succes. Den første af de i alt tretten bøger, ”Lille Virgil”, udkom i 1967. Andre af hans kendteste bøger er ”Orla Frøsnapper”, ”Hodja fra Pjort”, ”Otto er et næsehorn” og ”Gummi-Tarzan”. Bøgerne blev illustreret med Kirkegaards egne, naivistiske og underfundige tegninger. Flere af bøgerne er dramatiseret til film og teater.

Kirkegaard læste op af sine manuskripter i undervisningen, og kun det, eleverne syntes om, kom med i bøgerne. De er skrevet i et letlæst sprog, som er tilgængeligt for uøvede læsere. Historierne er sjove og foregår ofte i et genkendeligt hverdagsunivers, der har fået en eventyrlig eller magisk drejning.

Kirkegaard mente, at læreren skulle være åben over for børnenes forskelligheder og stimulere deres fantasi. Læreren skulle ikke påtage sig rollen som den, der ansporede børnene til at tilpasse sig samfundets normer.

Ole Lund Kirkegaard var populær børnebogsforfatter og brugte fantasien i sine bøger og i sin undervisning.